Úvod: Je jen jeden
Duch,
je jen jedno Tělo
je jen jedno Tělo
Milí
přátelé, hosté, bratři a sestry, jsem Pánu Bohu velmi vděčný
za každého z vás. Když dnes budeme přemýšlet nad tématem
církev, je dobré v první řadě říct, že církev jsou lidé.
Když totiž srovnáme představu lidí ze světa o církvi a
představu lidí v církvi o církvi, velmi se odlišuje. Pro lidi ze
světa když se řekne církev, pomyslíme na restituce a inkvizici a
křížové výpravy a papeže a Vatikán a politiku a středověk...
čím to je? V očích veřejnosti je slovo církev skoro tak
populární jako třeba daně nebo bývalý prezident Klaus... nebo
chřipka... Proč je důvěra veřejnosti v církev tak nízká a čím
to je, že něco, co Bůh povolal k tomu, aby sloužilo k něčemu
tak posvátnému, reprezentuje v očích světa něco tak nízkého?
Na to můžou odpovědět lépe církevní dějiny nebo to je dobrá
otázka do diskuse...
Kdybych
před 10 lety pomyslel na to, že jednou budu kázat na téma církev,
asi bych se jen zasmál. Když jsem se před 10 lety stal členem
Církve bratrské, začal jsem poznávat, že jde víc než jen o
instituci a předsudky lidí ze světa a to poslední, co jsem řešil
byl vztah státu k restitucím. Začal jsem poznávat, že církev je
pro mě rodinou, církev je pro mě skupina blízkých přátel. A
hlavně, církev je pro mě spojena s vírou v Ježíše Krista a s
posláním, ke kterému nás Pán Bůh volá.
Tuto
neděli začínáme nový cyklus kázání na téma církev je...
Budeme mít tři okruhy, církev je společenství jednoho těla.
Druhý
okruh příští neděli bude církev je společenství modlitby a
třetí okruh se jmenuje církev je společenství služebníků.
Věřím, že následující zamyšlení nám umožní vnímat církev
ještě jinak, než jsme normálně zvyklí a osobně se těším
nejen na to, co bude řečeno, ale i na výzvy z Božího slova,
které jsou před námi. Podívejme se dnes na to, co si myslí Pán
Bůh o církvi. Církev je společenstvím jednoho těla. Budeme
spolu procházet Boží slovo v textu nového zákona, 1. listu
Korintským 12. kapitoly. Kázání rozdělím do dvou částí, Je
jen jeden Duch – verše 1 až 13 a je jen jedno tělo, následující
verše 14 až 31.
1. 1-13 Je jen jeden
Duch
Apoštol Pavel, autor
první ho listu do Korintu začíná 12. kapitolu slovy o duchovních
darech... Nesmíme ale zapomenout, že 12. kapitola navazuje na to,
co předchází. 11. kapitola je výklad o Večeři Páně. V 11.
kapitole Pavel říká, že všechno v církvi má mít svůj řád,
ať už jsou to modlitby nebo je to večeře Páně. Ale to
nejdůležitější, Večeře Páně ukazuje k Tělu Kristovu. Církev
je totiž Tělo Kristovo a když společně dnes budeme slavit
slavnost Večeře Páně, připomínáme si důležitou skutečnost,
že každý z nás je důležitou součástí Kristova těla.
Neztraťme proto v přemýšlení o duchovních darech a tématu
církev tuto skutečnost z povědomí. V prvním verši 12. kapitoly
pak Pavel pokračuje, „pokud jde o duchovní dary, nerad bych vás
nechal v nevědomosti.“ Někdy je to tak, že jako křesťané nebo
lidé obecně jsme ve velké nevědomosti o tom, co je důležité.
Od 4. verše se dostává
k hlavní myšlence.
A. Různá obdarování,
různé služby,
různé působení moci, ale jeden Duch
různé působení moci, ale jeden Duch
4 Jsou rozdílná
obdarování,
ale tentýž Duch;
5 rozdílné služby,
ale tentýž Pán;
6 a rozdílná působení
moci,
ale tentýž Bůh,
který působí
všecko ve všech.
všecko ve všech.
Pavel vlastně říká, že
Bůh působí různá obdarování, rozdílné služby a různě
působí v moci. Ale je to stále stejný Bůh, který působí v
každém z nás jednotlivě, ale přitom společně, když jsme jeho
církví. Je to jeden Duch Svatý, který nás spojuje. Je to Jeden
Duch Svatý, která nás vyzbrojuje a je to jeden Duch Svatý, který
působí mezi námi. Jak? Čtěme dál od 7. verše:
B. Rozmanitost v
jednotě Ducha
7 Každému je dán
zvláštní projev Ducha ke společnému prospěchu.
8 Jednomu je skrze Ducha
dáno slovo moudrosti,
druhému
slovo poznání
podle téhož Ducha,
9 někomu zase víra v
témž Duchu,
někomu dar uzdravování
v jednom a témž Duchu,
10 někomu působení
mocných činů,
dalšímu zase proroctví,
jinému rozlišování
duchů,
někomu dar mluvit ve
vytržení,
jinému dar vykládat, co
to znamená.
11 To všechno působí
jeden a týž Duch, který uděluje každému zvláštní dar, jak
sám chce.
Je to velmi povzbuzující
a osvobozující zjištění. Někdy totiž máme tendenci se
srovnávat a říkat, jak je ten bratr obdarovaný. Jak je ta sestra
skvělá. A dokonce se můžeme uchýlit do závisti. Kdybych dokázal
vést děti jako moje manželka. Kdybych dokázat vést jako Mark.
Kdybych byl tak obětavý jako tamta sestra. Ano, každý křesťan
je povolaný k lásce. A každý z nás by měl milovat druhé
člověka. Ale pokud jde o duchovní obdarování, jsme odlišní. A
to je dobře.
Apoštol Pavel mluví o
nadpřirozeném obdarování. Ale stejně tak to můžeme vztáhnout
na naše lidské odlišnosti pokud jde o přirozené obdarování.
Takže vůbec nevadí, že jsem jiný než moje manželka nebo Mark.
Bůh to tak zařídil z dobrého důvodu. Každý z nás je důležitý
a může společenství – církvi ničím přispět. Povzbuzení
pro mladé křesťany je, že každý a to bez výjimky má alespoň
jeden duchovní dar. Ať už je to dar povzbuzení nebo je to dar
služby nebo jsou to další dary, každý z nás má od Boha něco,
čím je obdarován. A je to velmi rozmanité. Někdo dokáže dobře
vykládat Boží slovo, někdo jiný zase má v srdci spalující
touhu sloužit prakticky a je v tom úžasný. Někdo jiný má
administrativní dary a dokáže dobře řídit projekty. A někdo má
zase jiný dar. Každý dar je důležitý a každý člověk je
nepostradatelný pro společenství. Proto jsem v úvodu řekl, že
jsem za každého z vás nesmírně vděčný.
Je to Boží záměr,
abychom byli spolu v naší rozmanitosti a rozdílnosti. Protože
když budeme každý sám, dokážeme jen omezené věci. Ale když
budeme společně sloužit, pak dosáhneme mnohem víc. Jak říkají
psychologové, celek je víc než jen součet jednotlivých částí.
Když sloužíme společně, naše dary se násobí a dosáhneme
mnohem, mnohem víc než jen kdybychom něco dělali vedle sebe,
každý zvlášť. Pavel tuto myšlenku rozvíjí ještě dál od 12.
verše:
C. Jedno tělo, mnoho
údů, jeden Duch
12 Tak jako tělo je
jedno,
ale má mnoho údů,
a jako všecky údy těla
jsou jedno tělo,
ač je jich mnoho,
tak je to i s Kristem.
13 Neboť my všichni,
ať Židé či Řekové,
ať otroci či svobodní,
byli jsme jedním Duchem
pokřtěni v jedno tělo
a všichni jsme byli
napojeni týmž Duchem.
Je to krásný obraz.
Lidské tělo má mnoho částí. Má hlavu a ruce a nohy a žaludek
a srdce a mozek a vlasy... Každá část je hrozně důležitá. V
této rozmanitosti různých částí těla jsme jeden celek –
člověk. A pokud to platí na této fyzické úrovni, o to víc to
platí na duchovní a vztahové úrovni – o církvi. Pavel říká,
že tato odlišnost jde ještě dál. Pomysleme na národnosti. V
našem společenství na Skalce máme Čechy a Američany, Mongoly a
Slováky, Slezany a Holanďany, Kanaďany a Uzbekistánce.
Když se podíváme na
naše povolání, zjistíme, že jsme také velmi odlišní, od
dělníků v továrně, přes učitele, asistenty, psychology a
doktory až po ženy v domácnosti... Odpusťte mi, pokud jsem vás
vynechal:) Zkrátka církev je společenství velmi odlišných lidí,
kteří mají velmi odlišné dary. Ale jako celek tvoří úžasné
společenství, které dokáže úžasné věci pro Boží
království. Každý z nás je nesmírně důležitý a kdyby jedna
část chyběla, byla by to velká škoda. Věřím, že se z této
rozmanitosti Pán Bůh raduje a touží po tom, abychom hledali to, v
čem v této rozmanitosti máme sloužit.
Nesmíme zapomínat, že
jsme spojeni vírou v Ježíše Krista a spojuje nás stejný Duch
Boží, a proto na jednu stranu naše odlišnosti jsou ku prospěchu
celku a na druhé straně naše odlišnosti nejsou překážkami, ale
odlišnosti můžeme vidět pozitivně. Je to podobné jako v
manželství. Bůh dává velmi odlišné manžele. Introverty a
extroverty, lidi, kteří jsou zaměření na cíle a lidi, co jsou
zaměření na vztahy. Když se budeme zaměřovat na odlišnosti a
budeme chtít, aby druhý byl jako já, dopadne to špatně. Ale když
si uvědomím, že tato odlišnost je dar od Boha a naučím se jí
chápat a přijímat v lásce, dokážeme spolu něco úžasného.
Jsem velmi vděčný za svou manželku, která je úplně jiná než
já. Když se učím ji nepředělávat ke svému obrazu, ale místo
toho vnímat, jak ji úžasně Pán Bůh stvořil a učím se s ním
spolupracovat, vzniká z toho úžasný obraz manželství. A tak to
věřím platí i pro církev. Je nás mnoho a jsme velmi odlišní.
Když ale odlišnost
přijmeme a budeme se z ní radovat a ptát se, jak můžeme
spolupracovat a uplatňovat naše rozdílnosti k dobru celku, věřím,
že nám Pán Bůh požehná.
Tak to byla první část
našeho textu, je jedno tělo, jeden Duch. Církev je Kristovo tělo,
které je složeno z různých lidí, ale je přitom spojeno jedním
Duchem, který nás spojuje dohromady. Pojďme se podívat na druhou
část, je mnoho částí těla, ale jen jedno tělo.
Od 14. verše:
2. 14-31 Je jen jedno
tělo
A. Je mnoho údů, ale
jedno tělo
14 Tělo není jeden úd,
nýbrž mnoho údů.
15 Kdyby řekla noha:
"Protože nejsem
ruka,
nepatřím k tělu",
tím by ještě
nepřestala být
částí těla.
16 A kdyby řeklo ucho
"Protože nejsem
oko,
nepatřím k tělu,"
tím by ještě
nepřestalo být
částí těla.
17 Kdyby celé tělo
nebylo než oko,
kde by byl sluch?
A kdyby celé tělo nebylo
než sluch,
kde by byl čich?
Pavel to velmi konkrétně
ilustruje na jednotlivých částech těla. Nikdo si zkrátka nemá
říkat, já sem nepatřím, protože každá část těla je
důležitá. Když je člověk bez očí, je slepec. Když je bez
vlasů, je plešatý. Když člověk nemá funkční uši, je hluchý.
A když mu správně
nefungují ruce a nohy, je chromý. Každá část těla je proto
nesmírně důležitá. Jak se to ale vztahuje na nás? Kdybychom
neměli člověka, který ovládá projektor a prezentaci, asi bychom
si moc nezazpívali. Kdybychom neměli učitele angličtiny, vůbec
bychom se tu nemohli scházet, protože bychom nezaplatili nájem –
a co je ještě důležitější - nemohli bychom dobrou zprávou o
Boží lásce oslovit 100 lidí každý týden. A tak bych mohl
pokračovat o skoro každém z vás. Kdybys tu nebyl/nebyla, nebylo
by to ono. Něco důležitého by chybělo. Někdy je to tak, že
když všechno funguje, tak se zdá, že jsem zbytečný.
Ale když dotyčný člověk
chybí, tak je to poznat. Dnes např. chybí René a již si všímám,
že něco a někdy chybí. A nejde vůbec jen o čísla a počty a
práci, kterou člověk dělá. Ale jde o úsměv a slovo povzbuzení
a je to konkrétní člověk, který je důležitým členem
společenství.
Proto se nebojí znovu
zopakovat: každý z vás je velmi důležitý a jsem Pánu Bohu
velmi vděčný za každého z vás.
Než abych se tu
sentimentálně rozplynul, raději budu pokračovat dál v Pavlových
slovech do Korintu od 18. verše.
B. Bůh dal rozdílné
údy, každému jiný úkol, ale je to jedno tělo Kristovo
18 Ale Bůh dal tělu údy
a každému z nich určil
úkol,
jak sám chtěl.
19 Kdyby všechno bylo jen
jedním údem,
kam by se podělo tělo?
20 Ve skutečnosti však
je mnoho údů,
ale jedno tělo.
21 Oko nemůže říci
ruce:
"Nepotřebuji tě!"
Ani hlava nemůže říci
nohám:
"Nepotřebuji vás!"
Pavel velmi jednoduše a
přitom brilantně vyjadřuje klíčovou myšlenku. Kdyby byli
všichni stejní, nebylo by to k ničemu. Kdybychom naházeli na
jednu hromadu dvacet párů rukou a na jinou hromadu tisíc párů
očí, byl by to člověk? Jistě že ne. Právě když jednotlivé
části dobře spolupracují a jsou na svém místě a dělají to,
co mají, pak to tvoří dobře fungující tělo. Proto je nesmírně
důležité, abychom jako křesťané dobře chápali smysl
společenství – církve a také objevovali své duchovní dary a
odlišnost, ve které nás Bůh stvořil a do které nás povolal.
Nikdo nemůže a nemá
nikdy myslet na to, že je on sám nebo kdokoliv jiný zbytečný
nebo nepotřebný. Všichni jsou důležití a jsou potřební.
Nedávno jsme na biblické skupince dělali test duchovních darů a
na tom jsem si dobře uvědomil Boží záměr s jeho církví. Když
vidím, že někdo má dar služby a jiný dar povzbuzování a jiný
dar vyučování atd, vidím, jak to všechno do sebe zapadá. A to
jsme ještě viděli, že jeden člověk nemá jen jeden dar, ale má
celou sadu duchovních darů. A když to dáme dohromady, sloužíme
společně, Bůh je oslaven a církev je požehnáním svému okolí.
Kdybychom skutečně vzali slova Boží vážně a méně se
soustředili na hádky, spory a místo toho se milovali a
spolupracovali na Božím díle, věřím, že i okolí církve by
vidělo rozdíl.
Místo abychom byli
vnímáni jako církev co usiluje o peníze v restitucích by naše
okolí vidělo, že usilujeme o Boží království a lásku mezi
lidmi. A to je hodnota, kterou církev může přinést, pokud
vezmeme Boží slovo vážně a přiložíme ruku k dílu. Pavel je
velmi praktický, od 22. verše říká, že spolu máme nést radost
i utrpení.
C. Každý je důležitý,
pečujeme o sebe navzájem
22 A právě ty údy těla,
které se zdají méně
významné,
jsou nezbytné,
23 a které pokládáme za
méně čestné,
těm prokazujeme zvláštní
čest,
a neslušné slušněji
zahalujeme,
24 jak to naše slušné
údy nepotřebují.
Bůh zařídil tělo tak,
že přehlíženým údům
dal hojnější čest,
25 aby v těle nedošlo k
roztržce,
ale aby údy shodně
pečovaly jeden o druhý.
26 Trpí-li jeden úd,
trpí spolu s ním
všechny.
A dochází-li slávy
jeden úd,
všechny se radují spolu
s ním.
Když to řeknu hodně
jednoduše, Boží povolání pro mě a pro Tebe je, abychom si
sloužili navzájem. Máme jeden o druhého pečovat. Když má někdo
nedostatek, má mu druhý pomoci. Je navíc pravda, že některé
věci jsou více vidět než jiné.
Když někdo vyndá ráno
nádobí z myčky, nikdo si toho nevšimne. Ale běda, když to
neudělá. Tak to platí i v rodině. Když manželka vytrvale den co
den pere, myje nádobí, obléká děti do školy, vaří a dělá
stovky malých věcí, nikdo to neocení. Ale běda, když to
neudělá. Boží slovo nás povzbuzuje, abychom si všímali detailů
a věci na první pohled neviditelných a byli za ně vděční. Když
vidíme, že někdo něco užitečného dělá, nebojme se ho
pochválit a poděkovat mu. Je pravda, že pro někoho není
jednoduché přijmout takovou pochvalu či dík. Možná bude
zaskočený a nebo nebude na první pohled příjemně reagovat. Ale
z dlouhodobého hlediska to má smysl a je to nesmírně důležité.
My Češi žijeme ve velmi
negativisticky naladěné společnosti a říkáme si: nebudu ho
chválit, aby mu to ještě nestouplo do hlavy. Ale kolikrát denně
slyšíme velmi kritické věci a kolikrát denně slyšíme slovo
povzbuzení? Naučme se být jeden za druhé vděční a i slovně či
jinak prakticky dávejme najevo, že není samozřejmost, že nám
druhý slouží a pomáhá. Je to důležité.
V církvi platí, že když
se něco povede jednomu, je to úspěch všech a naopak, když někdo
něco zvorá, je to neúspěch celku. Proto buďme vděčni za
úspěchy druhých místo srovnávání a závisti chvalme a
povzbuzujme druhé. A když někdo udělá chybu, odpouštějme a
nesme neúspěch a utrpení druhých jako by bylo naše vlastní. Tím
myslím v dobrém to, že když někdo selže, není to konec, ale
dávejme druhé šance. Buďme milosrdní k sobě navzájem, jako je
milosrdný Bůh k nám.
D. Církev je tělo
Kristovo
27 Vy jste tělo Kristovo,
a každý z vás je jedním
z jeho údů.
28 A v církvi ustanovil
Bůh jedny za apoštoly,
druhé za proroky,
třetí za učitele;
potom jsou mocné činy,
pak dary uzdravování,
služba potřebným,
řízení církve,
řeč ve vytržení.
29 Jsou snad všichni
apoštoly?
Jsou všichni proroky?
Jsou všichni učiteli?
Mají všichni moc činit
divy?
30 Mají všichni dar
uzdravovat?
Mají všichni schopnost
mluvit ve vytržení rozličnými jazyky?
Dovedou je všichni
vykládat?
31 Usilujte o vyšší
dary!
Apoštol Pavel končí
podobně jako začíná. Opakuje nám stejnou věc. Je jeden Duch,
který dává různé dary. Jsme všichni tělo Kristovo. Každá
jednotlivá část je velmi důležitá a nenahraditelná. Buďme
tedy vděční za rozmanitost v církvi a chvalme Boha za různost
duchovních obdarování, kterých se nám jako církvi i zde na
Skalce dostalo. Nebojme se této rozmanitosti, ale naopak: služme si
v ní a hledejme způsoby, jak spolupracovat na Božím díle pro
Boží slávu a společný prospěch. Pavel končí ve 31. verši
výzvou: usilujte o vyšší dary. Pavel nám tedy říká:
nesrovnávej se s druhými a nezáviď, ale modli se, abys měl také
další dary a mohl jimi sloužit.
Je to velmi dobré – je
to Bůh, kdo dává duchovní dary k prospěchu církve a pro dobro
Božího království, a proto máme Boha prosit o další dary, když
se nám jich nedostává. Bůh je štědrý dárce, který nám dává
to, co potřebujeme a když vytrvale prosíme o další dary a máme
upřímný zájem jimi sloužit, věřím, že nám Bůh své dary
dá. A naopak nezapomínejme na ty dary, které nám již dal a
modleme se za moudrost, jak těmito dary sloužit. V následující
sérii budeme pokračovat ve výkladu 13. kapitoly 1. Korintským,
proto na tomto místě skončím.
Když vidíme, že nás
Kristus spojuje ve křtu a slavnosti Večeře Páně v jedno tělo a
že nám dává různé dary pro společný prospěch a pro Boží
slávu, je pak na místě otázka: k čemu to všechno?
Pavel si na ni odpoví
jedním slovem: láska. To všechno děláme, protože nás Bůh
miluje a protože chceme v lásce odrážet Boží charakter v
milování. O tom ale někdy později.
Závěr
Shrňme
si celé kázání do několika vět:
Viděli
jsme, že Bůh má skvělý plán pro svou církev: Církev je Tělo
Kristovo a jako tělo je jedno, ale má mnoho částí, i církev je
jedna, ale má mnoho částí. V této jednotě se skrývá mnohost a
naopak v mnohosti se skrývá jednota. Každý z nás je důležitý
a má své nenahraditelné místo v Kristově církvi. Bůh nás
vyzbrojuje duchovními dary a každému dává trochu jiné dary.
Nedělá to proto, abychom se srovnávali, povyšovali se jeden nad
druhého a záviděli si.
Dělá
to proto, abychom si v lásce sloužili navzájem a ukazovali na Boží
lásku. Právě když v této věci usilujeme o jednotu, projeví se
Boží moc a láska a lidé kolem nás uvidí, že církev je jiná a
to má smysl. Navíc tím naplníme to, co církev má být. Církev
je Kristovým tělem, mnoho částí, jedno tělo, jeden Duch. Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat