Desatero
je povoláním ke svobodě
Honza
opravdu nenáviděl své rodiče. Štvalo ho, jak mu neustále
říkají, co má dělat. Štvalo ho, že je na nich závislý a
nemůže dělat to, co sám chce. Jeho rodiče neuměli naslouchat a
Honza vnímal, že je nezajímá, co on cítí nebo co si myslí.
Chtěli jen, aby dělal to, co sami mysleli, že je pro něj
nejlepší. Pro Honzu to byla nesvoboda, kterou nechtěl dál snášet.
Myslel si, že je ve svých 17 letech dost dospělý na to, aby vzal
zodpovědnost do svých vlastních rukou. Nechtěl, aby mu někdo
říkal, co má dělat. Chtěl být svobodný. Nakonec se rozhodl
utéct z domu a osvobodit se od jeho rodičů. Honza měl kamaráda,
co byl křesťan. Kuba byl jeho dobrý kamarád již ze školních
let. Nikomu nedůvěřoval tak jako Kubovi. Nikomu o svém útěku
neřekl, jen Kubovi. Kuba Honzovi naslouchal a snažil se pochopit,
co cítí a proč utíká od rodičů. Kuba věděl, že by Honzu
stejně nepřesvědčil, aby se vrátil domů. Nakonec mu slíbil, že
se za něj bude modlit. Řekl mu, že je jeho kamarád a že mu na
něm záleží. Nesnažil se ho přesvědčit, že to, co dělá je
špatné, ale řekl mu, že je tu někdo, kdo ho má rád a komu na
něm opravdu záleží a kdo bude vždycky naslouchat. Honza utekl od
rodičů, ti jej hledali, nechali jej hledat policií, ale dva týdny
ho nemohli najít. Po dvou týdnech zavolal Honza Kubovi. Řekl mu,
že vydal svůj život Bohu a že se chce vrátit k rodičům.
Pochopil, že jeho rodiče možná nejsou dokonalí, ale že je svým
jednáním zarmoutil a že je lepší, když se k nim vrátí.
Pochopil, že opravdová svoboda není útěk nebo odpoutání se od
rodiny, která ho nechápe, ale nalezení opravdového přátelství
a svobody v Bohu. Kuba dal Honzovi Bibli a on si začal pravidelně
číst.
Bible
je příběh. Dokonce i části, které nejsou příběhy odkazují k
většímu příběhu, který Bible obsahuje. Bible je příběh o
velké lásce, kterou k nám má Bůh. Bůh má k nám takovou lásku,
že se pro nás sám obětoval, udělal všechno pro to, abychom
pochopili, co je to opravdová svoboda. Opravdová svoboda spočívá
v pochopení pravého motivu poslušnosti Boží vůle. Neposloucháme
Boha jen pro to, že máme z něj strach, nebo proto, že je mnohem
moudřejší než my, to je jistě pravda, ale hlavně posloucháme
Boha pro to, že On nás stvořil a má nás rád, záleží mu na
nás a chce, abychom měli v životě co největší radost.
Bible
je plná příběhů o lidech, kteří Boha buď poslouchají a nebo
ho neposlouchají. Někteří Boha poslouchají ze strachu, jiní z
lásky, někteří lidé Boha neposlouchají vůbec.
Dnes
začínáme novou sérii kázání na téma Desatero. Desatero se dá
pojmout mnoha způsoby, já se zaměřím na jeden aspekt. Tímto
aspektem je, že Bůh nám dává skrze Desatero opravdovou svobodu.
Za malou chvíli vám vysvětlím, co tím myslím a proč to tak je.
Než se ale pustím do vysvětlení, dovolte mi nastínit příběh
Desatera. Příběhem Desatera je Exodus. Tedy vyvedení Božího
lidu z Egypta do Zaslíbené země. Symbolicky, to je zvláště
důležité pro nás dnes, je Egypt zemí otroctví a zaslíbená
země, je zemí svobody. Skutečností tedy je, že první věc, co
Bůh udělal, než dal svému lidu Desatero, že ho zachránil.
Zachránil ho od útlaku Egyptského faraona a zneužívání
nucenými pracemi. Naopak, Bůh daroval svému lidu jeho vlastní
zemi. Tato země byla krásná a stála opravdu za to. Tedy ještě
před tím, než cokoliv řekl, dokázal Bůh lidem, že mu na nich
opravdu záleží a že je miluje. To udělal tak, že je osvobodil
od otroctví. I dnes Bůh lidi osvobozuje od otroctví. Tímto
otroctvím může být strach z nepřítele. Uvažte, zda nežijeme
někdy v sevření strachu z toho, že nás někdo bude ovládat. Je
tu někdo silnější nebo vlivnější, kdo nám bude říkat, co
máme dělat. Tímto člověkem může být manžel či manželka,
může to být nějaká autorita v práci či církvi nebo to může
být kdokoliv jiný, kdo nad námi má „moc“. Bůh nás ale
povolává do svobody a zbavuje nás strachu. Už se nemusíme
takového člověka bát. Proč? Protože svůj strach můžeme dát
Bohu, který je silný a stojí na naší straně. Žalmista často
říká, že žije vedle nepřítele, ale odvolává se na Boha,
který je jeho úkrytem, který je tím, kdo ho ochrání. Proto
nemusíme mít strach a svůj strach můžeme odevzdat Bohu. Tak to
udělal i Honza v úvodním příběhu. Honza pochopil, že Bůh je
neustále s ním a i když mu stále budou rodiče říkat, co má
dělat a on je bude poslouchat, nemusí je proto nesnášet. Může
je mít rád a může se jim podřídit, protože se už nepodřizuje
rodičům, ale Bohu, který ho má rád. Ví, že Bohu na něm
záleží, a proto to rád udělá z lásky. Ne z donucení, ale
svobodně.
Jeden
výborný český teolog, Jan Milíč Lochmann pojmenoval Desatero
jako směrovky ke svobodě. Desatero se často chápe jako Desatero
přikázání. Nesmíš zabíjet. Nesmíš krást. Nesmíš závidět.
Nesmíš mít jiné bohy. Musíš v neděli chodit do kostela a
nesmíš pracovat. Když k tomu přidáme Ježíšovo kázání na
hoře, máme z toho docela drsný systém požadavků, kterému jen
málo kdo z nás vyhoví. Když nad tím tak přemýšlím, asi
takového člověka neznám, alespoň není tady mezi námi:) Kdo
nikdy nepohleděl chtivě na ženu? Kdo nikdo nezatoužil po něčem,
co není naše? Kdo nikdy nikomu nezáviděl? Kdo ve svých
myšlenkách nikdo nezhřešil? Asi není takový člověk. Takový
způsob uvažování nás dostane do zoufalství lidského hříchu.
A to je dobře. Pak totiž běžíme ke kříži, který nám ukazuje
na Boží lásku a dokonalost Kristovy oběti za naše hříchy. To
je jistě správné. Je to ale jediný možný způsob uchopení
Desatera? Věřím, že není. Moc se mi líbí právě to, co
objevili biblisté v původním jazyku: celé desatero se totiž
nemusí číst jen jako příkaz nebo zákaz. Jak zní takový zákaz
nám ukazuje český překlad bible 21. Neměj žádné bohy kromě
mne. Nevytvářej si modly. Neužívej Božího jména nadarmo.
Pamatuj na šestý den... Nezabíjej. Necizolož. To je jistě jedna
možnost, překladatel chápe Desatero jako přikázání. Když se
ale podíváte do jiných českých překladů, všimněte si
budoucího času: nebudeš mít jiného boha mimo mne. Nezneužiješ
jména. Nezabiješ. Nesesmilníš. Nepokradeš. Tedy je to budoucí
čas. Ale opět, když řekneme, nezabiješ, chápeme to spíše ve
významu rozkazu nebo zákazu. Nezabiješ si rovnou přeložíme jako
nesmíš zabít. To, co původní jazyk ale naznačuje je také
možnost budoucího času. Tedy nebudeš zabíjet nebo nebudeš mít
jiné bohy... tedy v tom smyslu, jak to naznačuje příběh Exodu.
Jak to naznačuje příběh Boží lásky k člověku. Protože Bůh
miluje svůj lid, tak vyvádí svůj lid z Egypta, zachraňuje ho. A
následkem toho jednání tento lid pochopí, že Hospodin je opravdu
miluje a že už nemusí mít jiné bohy, že se tento Bůh, Hospodin
pro ně stal jediným a jedinečným Bohem. Už nemá smysl uctívat
jiné bohy a už nedává smysl se mstít a vraždit souseda a už
nemá smysl závidět... Zkrátka lid poznamenaný Boží láskou,
lid zasažený Božím milostivým jednáním je hluboce raněn Boží
láskou, že již nemůže jednat jinak, než z vděčnosti a hluboké
radosti jednat vůči druhým podobně, jako jednal Bůh k nim. Totéž
platí pro nás: Když jsme poznali velikou Boží lásku k nám v
Ježíši Kristu, poznali jsme úžasnou Boží milost, kterou nám
Bůh dal, abychom nemuseli zemřít, nechceme již nic jiného, než
ukazovat tuto lásku druhým. Tedy Desatero již pro nás není
desaterem přikázání, které nějakým humanistickým způsobem
vytváří vzor pro demokratickou společnost tolerance a slušného
chování, jak se to můžeme dnes doslechnout... ale je to popis
chování Kristova učedníka. Je to charakter člověka, který je
zasažený Boží láskou. Setkal jsi se s Boží láskou? Znáš
tuto lásku? Pokud ano, pak naslouchej Božím slovům. Přečtěme
si Desatero slov Božích v jiném odstínu, než jsme na ně zvyklí:
1
Bůh promluvil všechna tato slova: 2 "Já jsem Hospodin, tvůj
Bůh, který tě vyvedl a vyvádí z Egypta, z domu otroctví. 3
Nemáš žádné bohy kromě mne. 4 Nevytváříš si modly v podobě
čehokoli nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí. 5
Neklaníš se jim a nesloužíš jim, neboť já Hospodin, tvůj Bůh,
jsem Bůh žárlivě milující.
Tedy
Desatero začíná příběhem Boží lásky. Začíná se slovy: Já
jsem Hospodin. Tedy Hospodin promluvil a řekl nám: Já jsem Bůh. A
jaký že je Bůh? Já jsem Bůh lásky... Jak to poznáme? Protože
Izrael vyvedl i nás vyvedl z domu otroctví. Jak jsem již dříve
naznačil, tímto otroctvím může být například náš strach z
nepřítele nebo to může být další hluboký vnitřní problém,
který máme v sobě a nechceme jej odtajnit. Ale Bůh tento problém
vidí a touží po tom, abychom se mu otevřeli a nechali se jím
vyléčit a uzdravit. Tedy Hospodin nás vyvádí, neustále,
kdykoliv se na něho obracíme, z našich Egyptů, z našeho
otroctví... A tento Bůh, který nás léčí a miluje nám říká
důležitou věc: Slovo první... nemáš žádné bohy kromě mě...
tedy člověk, co poznal Boha ví, že nemá smysl mít jiného.
Člověk zasažený Boží láskou ví, co Bůh dokáže a že
všechno ve srovnání s ním je jen ubohá modla. Modla je to, co se
drápe na první místo místo Boha, ale Bohem to není.
Ježíš
je naším životem
Víte,
v čem je náš problém? Problém nevěřícího člověka je v tom,
že jeho Bohem je jeho vlastní ego. A toto ego vytváří celý
panteon, celý systém bohů v jeho životě. Problém věřícího
člověka je podobný. Jeho Bohem je Hospodin, ale vedle Hospodina si
staví další přidružené bohy, kteří konkurují Hospodinu.
Doslova je v desateru uvedeno, že věřící člověk nemá žádné
bohy vedle Hospodina. Izraelité si mysleli, že mohou spolu s
Hospodinem uctívat bohy okolních národů. Ano, viděli, co pro ně
Hospodin udělal a za to byli vděční, a proto chtěli Hospodina
uctívat. Ale aby si to posychrovali, přidávali si k Hospodinu bály
a aštarty a měsíční bohy a další bohy úrody, hvězd... Možná
si řekneš... no, ale já žádné měsíční bohy a bohy úrody
ani astrální bohy neuctívám... ale když se nad tím trochu
zamyslíš... bohem neboli modlou se stává cokoliv, co se dostává
na stejnou úroveň vedle Hospodina. Nemusíš tomu zrovna stavět
oltáře... ale stačí otevřít peněženku... zkrátka Hospodin
zná tvé srdce a ví, co v srdci nosíš a co tvé srdce uctívá.
Zamysli se nad tím, člověče. Není tvým bohem zdraví? Nebo
děti? Rodina? Nebo vzdělání? Počítač nebo angličtina? Knihy
nebo auto? Doufám, že jsem vás teď naštval všechny. Německý
reformátor Luther jednou řekl, když nemůžeš lidi rozčílit
kvůli jejich hříchu, snaž se aspoň, aby tě neměli rádi kvůli
tomu, co kážeš... snad se mi to podaří. Zcela upřímně, já ve
svém srdci také přidávám k Bohu další modly... Abyste mě
špatně nepochopili. Neříkám, že mít rodinu, manželku, auto,
vzdělání atp je špatné. Problémem je, když se mezi nás a Boha
dostane cokoliv jiného. Když cokoliv jiného začne hrát stejně
důležitou roli jako Hospodin. To je modlářství a to Bůh
nenávidí.
Hospodin
není hlavní bůh nebo jeden z panteonu, ale On je jedinečným a
jediným Bohem našeho života, protože On je život sám. Ježíš
řekl, „Já jsem ta cesta, pravda a život.“ Ježíš nemůže
být jedním z našich bohů, které v týdnu uctíváme. V pondělí
práci. V úterý manželku. Ve středu děti. Ve čtvrtek auto. V
pátek sport. V sobotu chatu. A v neděli Boha. To je modlářství!
Tak to být nemůže. Pokud Bůh zůstává jedním z bohů tvého
života, pak nemůžeš prožít opravdovou radost a nedokážeš žít
vítězný život! Pokud ke svému životu něco přidáváš a
nedokážeš se jiného vzdát, pak stále sloužíš jiným bohům a
neuctíváš Boha celým srdcem! Tedy Desatero nám říká, že
člověk, který se setkal s Ježíšem, který uviděl a zakusil
Boží lásku, má Boha na prvním místě. Nedovolí, aby se cokoliv
jiného dostalo vedle Boha. Jsme povoláni ke svobodě od jiných
model do opravdového vztahu s Bohem skrze Jeho Syna Ježíše. Naším
problémem je, že se pro nás Ježíš stává kořením života
nebo chcete-li, solí života... Ale Ježíš je život sám. Tedy
pokud je pro tebe křesťanství koníček nebo další z mnoha
zájmů, jsi modlář a Kristu jsi se ještě nepoddal. Proto tě
vybízím dnes, obrať své srdce ke Kristu a odevzdej mu své srdce!
Poznej nekonečnou radost v srdci a lásku Boží! Bůh bude tvým
životem a ne jen kořením či solí života. Lží, které jsi
možná uvěřil je, že Ježíš je solí života či kořením
života. Zapiš si hluboko do srdce: Ježíš není solí života či
kořením života, ale Ježíš je život sám. To je první obraz,
který si mám odnést z tohoto kázání. Druhou lží, které
můžeme věřit je, že Ježíš je kmínem na chlebu... je to
příchuť... Pravda ale je, že Ježíš je chléb života. Ježíš
mě sytí každý den. Ježíš je plností života. Ježíš je tím
pokrmem. Nepotřebuju kromě Boha ještě něco navíc. Když slyším
evangelium, jsem vděčný. Nepotřebuji znát již nic navíc. Ježíš
je chlebem života. V něm je moje radost, v něm je můj pokoj, v
něm je mé spasení. A třetí lží, které mnozí uvěřili je,
že Ježíš je příchuť... je nezbytná, aby se dal život žít...
Je to ale lež, Ježíš není příchuť minerálky, Ježíš je
voda, která nám dává život. Ježíš je naším životem. Tedy
když máš Krista, máš život věčný. Ježíš nás nezbavuje
utrpení a nečiní náš život jednodušší a pohodlnější. Ale
Ježíš je život sám. Bez Ježíše neznám radost. Bez Ježíše
nemám naději. Bez Ježíše neznám pravou lásku a dobro. Bez
Ježíše nemůžu žít! To jsou tedy tři lži a tři pravdy: Ježíš
není solí ani kořením života, ale Ježíš je životem samotným.
Ježíš je Bohem, který píše příběh našeho života. Ježíš
není kmínem chleba, ale Ježíš je chlebem našeho života, bez
něj jsme neustále hladoví, s ním máme pokrm, který nasytí naši
duši pro věčnost. Ježíš není příchutí minerálky, Ježíš
je vodou života. Bez vody života umřeme, s Ježíšem, který je
vodou života, máme věčný život, máme plnost radosti, pokoj,
naději a spasení!
Naše
nemoc a lék na tuto nemoc
Čiň
pokání a jdi do sebe! Pokácej modly, zbav se model ve svém srdci.
Čiň všechny dobré věci k Boží slávě. Nasměruj všechny
činnosti, vztahy a motivy k Bohu samotnému a k Jeho slávě. Uvědom
si, co pro tebe Bůh učinil. On tě miluje, a proto se stal
člověkem, Ježíš ze sebe učinil nic, umřel pro tebe na kříži
a tím dokázal, jak moc tě miluje a stojí o tvé srdce. Díky
Ježíši a jeho lásce dokážeš přejít ze smrti do života a
zbavit se svých hnusných model! On tě svou smrtí a
zmrtvýchvstáním osvobodil od otroctví hříchu a smrti. On ti dal
nový život. On je tvým novým životem. On je lékem na tvou
smrtelnou nemoc. Tak už nemusíš umřít na věky, ale umři sobě
a svému sobectví. Umři svým modlám. Povstaň k životu –
povstaň Ježíšovi, povstaň k novému životu! Pochop, že už
nemusíš sloužit modlám ve tvém životě, ale můžeš sloužit
jedinému pravému Bohu. Když jsi uvěřil, pak nic jiného totiž
nedává smysl. Nemá smysl dávat Ježíše do panteónu spolu s
ostatními bohy, ale jediné, co má smysl je prožít opravdovou
svobodu a radost v životě, kterým je pro tebe teď Ježíš. Pokud
po tom toužíš, modli se ve svém srdci spolu se mnou.
Modlitba:
Ježíši,
děkuji Ti, že nejsi pouhá sůl či koření života, Ježíši,
můj živote, děkuji Ti, že píšeš příběh mého života a že
jemnými tahy štětce i silnými ranami dláta tesáš a tříbíš
můj charakter, děkuji ti za to a jsem vděčný, že jsi neustále
se mnou. Děkuji Ti, Ježíši, že nejsi jen kmínem na chlebu, ale
že jsi chlebem života, co mě sytíš každý den, bez Tebe bych
byl hladový, ale s Tebou jsem sytý a vděčný. Děkuji Ti, Ježíši,
že nejsi nějaká příchuť navíc v minerálce, ale že jsi voda
života, která hasí mou duchovní žízeň, že mi dáváš věčný
život, naději, radost i spásu i dnes. Odvrhuji své modly a toužím
se s Tebou více setkat tak, jak Ty sám chceš. Přijď, Pane Ježíši
a buď mým Spasením, buď mou Radostí, buď mým Životem. Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat