Boží slovo je proroctví
(kázání na text Židům 1)
Úvod
Minulý týden jsme
přemýšleli nad Božím slovem jako nad svědectvím. Připomněli jsme si
důležitou skutečnost. Církev je Boží tělo a jako celek i jako jednotliví
křesťané vydává světu svědectví o své lásce Bohu a skrze lásku lidé, co
Boha neznají, Boha poznávají. Dnes přemýšlíme nad dalším aspektem
Božího slova. Tímto aspektem je proroctví. Co je to proroctví? Proroctví
není jen předpověď budoucích událostí, to je také. Ale je to vhled do
skutečností minulých a přítomných. Bůh je vševědoucí a dává nám to na
srozuměnou skrze své prorocké slovo. Posílá k nám proroky, kteří znají
to, co zná jen Bůh. Když si připomeneme Samařskou ženu, o které jsem se
zmiňoval posledně. Samařská žena šla a zavolala své spoluvesničany. Ti
pak skrze její svědectví uvěřili. Než je ale zavolala, co řekla
Ježíšovi? Jak jej nazvala? Pane, vidím, že jsi prorok. Tedy uznala, že
Ježíš skrze své slovo řekl něco, co byla pravda o jejím životě. Tedy
Boží slovo je prorocké, protože ukazuje a odhaluje skryté skutečnosti
našeho života. V případě Samařanky to bylo cizoložství a skutečnost, že
měla již pět mužů, když nepočítáme toho, se kterým žila nyní na
hromádce. Co by to bylo v našem případě?
1. Bůh není slepý a němý bůh, ale Bůh, který mluví
1 Mnohokrát a mnohými způsoby mluvíval Bůh k otcům ústy proroků;
Nohavica
zpívá ve své písni: slepý bože, co nevidíš a neslyšíš. Dnešní svět
nevěří, že pokud skutečně existuje Bůh, že to má nějaký význam. Věř si v
Boha, pokud ti to přináší štěstí nebo ti to dává sílu. Tedy to má
smysl, když ti to něco dává... Ale jaká je často situace křesťanů? Když
se podíváme na historický kontext posluchačů listu Židům, ze kterého
dnes čteme a nad jehož textem přemýšlíme... uvědomíme si, že tito lidé
byli ohroženi na životě. Po roce 64, kdy zahořel Řím plameny, se
křesťané ocitli ve vážném ohrožení. Veřejné popravy, udavačství a
nepřátelství byly na běžném řadu dne a křesťané hledali úkryt v
katakombách... Co to udělalo s jejich přesvědčením a vírou? Jak se
dovídáme z kontextu, životní osudy přinesly otázky... Kde je ten náš
Bůh, když denně umíráme pro naši víru? Není bůh jen nějaký filosofický
pojem, který se nám hodí, když vše funguje a když je nám dobře? Tato
situace pronásledování byla prubířským kamenem. Možná se nám může zdát,
že se nás to netýká, ale nemusí trvat dlouho a všechno se změní.
Podívejme se do některých zahraničních zemí. Např. Nesvéprávná
křesťanská dívka obviněná ze zneuctění Koránu, které hrozí trest smrti
nebo pronásledování křesťanů v severoafrických zemích. Ale pro příklady
nemusíme chodit tak daleko. Když dostávám letáky ČSSD s jejich kampaní
proti vládní koalici, na kterých je vyjádřena kritika restitucí církvím,
říkám si jak dlouho potrvá než vzplanou pochodně proti křesťanům i v
naší zemi. Jsme jen hrstka a zbavit se nás by nebyl problém. A důvod?
Např. netolerance proti pochodu homosexuálů. Ale otázka je, zda jsme
vůbec nějak odlišní a zda bychom svou víru vyznali, kdyby šlo do
tuhého... Pokud jsme mezi lidmi, co pochodují po ulicích s transparenty v
rukou jako onen "křesťanský" literární kritik, pak se nemusíme
pronásledování bát, lidé nám ještě zatleskají a budou o nás psát v
časopisu. Jaký je tvůj Bůh? Je to talisman pro štěstí nebo životní
pojistka, kdyby přece jen po smrti něco bylo? Nebo je to svrchovaný
stvořitel vesmíru, který drží svět ve svých rukou? Je to Bůh Otec, který
vidí všechna tvá rozhodnutí a Ježíš, který skrze svého Ducha vede každý
tvůj krok? Víra pronásledovaných křesťanů byla otřesena a zpochybněna
otázkami. Otázkou, kde je Bůh, když to bolí? Kde je můj Bůh, když mám
trápení nebo bolesti. Kde je můj Bůh, když jsem nemocný? Když jsem sám.
Když mám pochybnosti. Autor listu Židům ve svém kázání těmto posluchačům
silně zdůrazňuje, že Bůh, ve kterého věří, je živý Bůh, který není
skrytým bohem filosofů a mystiků, ale je Bohem, který mluví právě teď.
Jak jsme viděli, životní příběh a situace prvních křesťanů v 60. letech
1. století nemusí být ani tak odlišná od té naší. A slovo, které slyšíme
z kázání Židům nám není ani trochu cizí. Ten Bůh, ve kterého věříš není
slepým ani hluchým bohem s nohavicemi, ale je Bohem vidícím, slyšícím a
Bohem, který je s tebou ve tvé životní situaci, ať je to práce, rodina,
církev či vztahy nebo peníze. Náš Bůh není netečný, ale je s námi v
našem životě.
2. Ježíš je poslední, konečné a nejplnější zjevení
2 v tomto posledním čase k nám promluvil ve svém Synu,
Jako
lidé často toužíme po dalším zjevení. Saul ve starém zákoně šel za
čarodějnicí, aby mu řekla, co ho čeká v budoucnosti. Neřekla mu nic
nového, jen že ho čeká smrt. To asi sám tušil. Co nám ale říká autor
kázání Židům? Říká, že to nejplnější zjevení, proroctví, odhalení
skutečností přítomných, ale i budoucích, je Ježíš Kristus. Tedy Bible
nám nedává čísla ve sportce, to by se nám líbilo... ale uvádí nás do
vztahu s Pánem Ježíšem. Problém člověka je ale v tom, že chce jistotu a
ne víru. Místo důvěry chceme pověru. Pověra je pomyslná jistota, která
upíná náš život na věci vnější a nepodstatné, místo abychom ve vztahu s
Bohem vkládali svou naději ve věci trvalé, věci vnitřní a skutečné,
které jsou ale našim očím často skryty. Jak říká francouzský autor
knížky Malý Princ: co je důležité, je očím neviditelné. Tedy spoléhat na
Krista v době, která dýchá pochybnostmi může znít pochybně pro lidi
kolem tebe, ale nenech se zviklat. Důvěřovat osobně Ježíši ve chvíli
nejistoty je to nejmoudřejší, co můžeš udělat. Proč je to moudré?
3. Skrze Ježíše všechno vzniklo a Ježíši všechno patří
jehož (Ježíše) ustanovil dědicem všeho a skrze něhož stvořil i věky.
Autor
našeho kázání Židům vychází silně ze Starého zákona. To je důvodem,
proč kázání Židům často nečteme a nepřemýšlíme nad ním. Tato kniha je
podivná. Nemá jasného autora a nemá jasného adresáta. A nedozvídáme se
moc o okolnostech jejího sepsání jako je to např. u listů apoštola
Pavla. Navíc když ji čteme, dozvídáme se, že Ježíš je náš velekněz,
který za nás přináší oběť. To je krásné starozákonní téma, ale běžnému
člověku ve 21. století je dnes vzdáleno. Autor ale staví důvěru v Ježíše
právě na tématech Starého zákona. Ježíše přirovnává k moudrosti.
Jelikož posluchači kázání Židům byli z velké části Židé, věděli že
moudrost byla na počátku u Boha a skrze ní všechno vzniklo. Už vás
napadlo, že Bůh stvořil tento svět svou moudrostí? Za druhé, skrze tuto
moudrost byl a je svět udržován v pohybu a činnosti. Bez inteligence a
moudrosti stvořitele by vše směřovalo k rozpadu. Vždyť známe ve fyzice
třetí termodynamický zákon o entropii, která vede svět k rozpadu, pokud
by neexistovala síla či energie, která by tento svět udržovala v chodu.
To Bible nazývá moudrostí. Takže Bůh udržuje tento svět v chodu svou
moudrostí. Za třetí, tato moudrost zjevuje Boží pravdu. Co to znamená?
Bez moudrosti není pravda. Pravda je moudrá. Pravda je nakonec moudrost.
I nevěřící člověk často zakroutí hlavou nad moudrými výroky knihy
přísloví a řekne, že jsou moudré. Moje maminka nemá ráda Nový zákon,
protože je přímý a vede člověka k pokoře a uvědomění, že je hříšný. Ale
má ráda Starý zákon a jeho příběhy, které jsou moudré a má ráda moudrá
přísloví. I můj tatínek, který je ateista rád cituje přísloví ze
Šalamounovy moudrosti. Takže Pravda je moudrá. Pravda je moudrost sama.
Nakonec kniha Přísloví moudrost zosobňuje, ukazuje ji jako osobu. A
Ježíš přece říká, já jsem ta Pravda. A nakonec, za čtvrté tato moudrost
usmiřuje lidi s Bohem a přivádí je do vztahu s Hospodinem. A čtenář
Nového zákona i posluchač kázání Židům dobře ví, kdo je tím, kdo nás
usmiřuje s Bohem. Kdo jiný než Boží Syn?
Autor
kázání, ze kterého si čteme a nad kterým přemýšlíme, říká, že Ježíš je
moudrostí. Autor přisuzuje tyto 4 zmíněné aspekty moudrosti právě
Ježíšovi.
4. Ježíš je Boží Syn a dokonale vyjadřuje Boží lásku k nám...
3 On, odlesk Boží slávy a výraz Boží podstaty,
nese všecko svým mocným slovem.
Je
úžasné sledovat kazatelovy myšlenky o Kristu. Někdy se tomuto kázání
říká vysoká kristologie, protože ukazuje Ježíše jako vznešeného Božího
Syna a ukazuje, že je podstatou samotným Bohem. Říká, že Ježíš je
dokonalým vyjádřením Boha, Jeho slávy a Jeho podstaty. Tedy když se
díváme na Ježíšův život, na Jeho osobu a charakter, díváme se na
samotného Boha. Jak sám Ježíš o sobě říká: Kdo vidí mě, vidí Otce. Kdo z
nás by řekl, když vidíš mě, vidíš Boha? Snad jen blázen. To by řekl
nemocný člověk. Kdo z nás žil takovým životem pokory a zázraků, milosti a
pravdy, jako náš Pán Ježíš? Jak jsme již zmínili před chvílí, že skrze
Ježíše všechno vzniklo, nyní autor kázání říká, že Ježíš nese všechno
svým mocným slovem. Tedy znovu se nám vrací hlavní myšlenka. Boží slovo
je prorocké slovo: slovo, které vstupuje do minulosti, přítomnosti i
budoucnosti.
Dnešní filosofie se rozplývá nad
myšlenkou, že bůh je skrytým bohem. Důkazy Boží existence, které je
jistě zdravé studovat, nám mohou nakonec jen ukázat, že bůh v nejširším
slova smyslu existuje. Když se podívám na složitost buňky rostliny,
zvířete a člověka, žasnu nad její propracovaností. Jen silně věřící
ateista může prohlásit, že je to náhoda. Takové náhodě pak propůjčuje
vpravdě božské rysy a z Náhody se pak stává bůh. Tím vlastně dokazuje,
že není a-teista = ne-věřící, ale v angličtina a theist - tedy nějaký
věřící = věřící v náhodu:) Každopádně důkaz Boží existence jen ukazuje,
že Bůh může existovat. Tento skrytý a tajemný bůh existuje. Ale co z
toho? Bible - Boží slovo - prorocké slovo nám říká mnohem víc. Prorocké
slovo je slovem k nám, do našeho života. Jako Samařance ukazuje, že trpí
nemocí, na který existuje lék - jen si ten lék musí vzít. Musí pít z
vody živé, musí mít účast na Ježíši, který je lékem na její nemoc. Dnes
jsme slavili Svatou Večeři Páně. Obnovovali jsme z milosti Ducha Svatého
náš vztah s Bohem. Skrze Ducha jsme se obnovovali jako jednotlivci, ale
i jako společenství v čistotě naší víry i naší cesty životem. Autor
našeho kázání o tom mluví v druhé polovině 3. verše. první kapitoly
Židům:
5. Ježíš je naším knězem - přinesl dokonalou oběť za nás a tím nás očistil od našich hříchů, a tak nás smířil s Bohem...
Když dokonal očištění od hříchů,
Tedy
Ježíš je tím lékem. Ježíš bere na sebe tvůj hřích a naše slabosti. Díky
Němu a Jeho kříži jsi uzdraven. Pohledem na Něho můžeš obnovit svou
důvěru, že Bůh je s námi i v té nejtužší bitvě, i v tom největším srabu.
Ježíš je s námi neustále v práci, doma, když vychováváte děti i když si
s nimi hrajete, když jsi sám, když procházíš pokušením. Když jsi v
práci a musíš dřít, Ježíš je s tebou. A když se ti něco nepovede, můžeš
vždycky za Ním přijít a přiznat Mu to. Nejsi na to sám.
Co mě vede k úžasu je třetí část 3. verše, je v ní vyjádřen úžasný paradox:
6. Ježíš se pak vrátil k Bohu Otci
usedl po pravici Božího majestátu na výsostech
Tedy
stejný Ježíš, který se stal z Boha člověkem, ponížil se kvůli mně i
tobě, žil jako člověk bez hříchu, zemřel pro můj i tvůj hřích a prožil
potupu až k smrti na kříži, ten samý člověk znovu usedl vedle svého Otce
v nebesích. Tedy autor kázání Židům nám ukazuje velké tajemství.
Ukazuje nám příběh Ježíše, v pravdě Boho-člověka, který prošel cestou od
Boha k nám a od nás k Bohu. A díky tomu pro nás již není Bůh bohem
němým a slepým a bezcitným k našemu utrpení, ale Bohem mluvícím prorocké
slovo, Bohem vidoucím a cítícím naše utrpení. On to dokázal na Kristu.
Vždyť Bůh je Kristus. A Kristus je Bůh. Tím ovšem nesplývá se svým
Otcem, vždyť jsou jedno, ale každý miluje ve vztahu toho druhého. Tyto
úvahy mě dovádí k úžasu. Autor kázání Židů dále pokračuje ve 4. verši,
kterým ale pro dnešek skončíme, abychom se příliš nevyčerpali Boží
nevyčerpatelnou hloubkou.
7. Ježíš tak dokázal, že je skutečně Bohem a ne stvořenou bytostí
4 a stal se o to vznešenějším než andělé, oč je převyšuje jménem, které mu bylo dáno.
Ve
zbytku 1. kapitoly autor ukazuje, že Ježíš není stvořená bytost jako
jsou andělé. Posluchači dobře znají anděly a věří, že jsou Božími posly k
nám. Anděl komunikuje poselství, chcete-li, prorocké slovo od Boha k
nám lidem. Poselství, že nejsme sami. Ale oč víc je Ježíš. Je to ve
čtyřech oblastech, Jeho jméno je větší než jméno andělů (v5), jeho
důstojnost je větší než andělská (v6), jeho status je větší, vždyť Ježíš
je hoden našeho uctívání a chvály a Jeho úkol je větší než andělský,
vždyť andělé stojí kolem Boha a dnem i nocí jej uctívají, ale Ježíš sedí
po pravici samotného Boha Otce, vždyť On je Boží Syn. Vždyť On je hoden
našeho uctívání.
Závěr
Na
závěr mi dovolte kázání shrnout. Stejně jako posluchače kázání Židům
autor chtěl povzbudit a napomenout, chtěl bych i vás povzbudit a
potěšit, že Bůh je v našich každodenních bojích, zápasech, starostech i
radostech s námi: Jak si to můžu pamatovat? Následovně: Boží slovo je
prorocké. Ukazuje nám sedm důležitých skutečností o Kristu a našem Bohu:
Za prvé, náš Bůh není skrytý, ale zjevený. Je to člověk, který se
skrývá před Bohem a ne Bůh před člověkem. Bůh se dává člověku poznat
skrze své prorocké slovo. Za druhé, Bůh skrze své prorocké slovo dává
člověku poznat Ježíše, skrze kterého nacházíme vztah s Bohem a poznáváme
Jeho lásku k nám. Za třetí, Boží prorocké slovo nám připomíná, že od
počátku Bůh stvořil vše svou moudrostí, stvořený svět svou moudrostí
udržuje, spravuje a chrání před zánikem, Bůh zjevuje skrze svou moudrost
pravdu a nakonec Bůh smiřuje skrze moudrost člověka sám se sebou. A
nejdokonalejším vyjádřením této moudrosti je sám Ježíš. Tedy Ježíš je
moudrostí stvoření, obnovy, moudrostí Pravdy a moudrostí ke Spasení. Za
čtvrté, Boží prorocké slovo nám ukazuje, že Ježíš je Boží Syn a ten nám
ukazuje Boží lásku k nám. Za páté, Ježíš je naším knězem - On za nás
přináší dokonalou oběť, a tak nás očišťuje od našich hříchů a smiřuje
nás s Bohem. Za šesté, Ježíš se po svém díle vrací k Otci a sedí po Jeho
pravici a proto za sedmé, je hoden našeho uctívání a chvály, protože je
Bohem. Jednoduše řečeno, v minulosti Bůh dokazoval, že je s lidmi a že
je má rád skrze proroky a různými jinými způsoby, ale v posledním čase, i
v tom našem čase dokazuje, že je nám blízko a má nás rád skrze Ježíše,
který je Božím slovem prorockým. Pojďme jej pro Jeho slávu a za Jeho
lásku k nám chválit a uctívat. Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat