Jelikož
jsem zaznamenal jistou debatu v souvislosti s vánocemi, ze které
čišela skepse nebo otevřený nesouhlas se slavením vánoc, chtěl
jsem do této debaty též přispět něčím víc než jen kritikou
argumentů a něco souvislejšího sepsat. Nazval jsem toto krátké
zamyšlení 7 důvodů proč jako křesťan slavím vánoce. Cílem
je ukázat na biblický obsah vánoc a vysvětlit, proč je dobré
slavit vánoce a v čem je jejich krása a dobro.
- Vánoce se pojí s úžasným příběhem o početí, narození a lidskosti Ježíše Krista
„Slovo se stalo tělem a přebývalo
mezi námi, spatřili jsme slávu, kterou má od Otce jednorozený
Syn plný milosti a pravdy“ (Janovo evangelium, 1. kapitola, 14.
verš)
Vánoce vydávají, podobně jako
prorok Jan Křtitel v novém zákoně a jako Bible svědectví o
Ježíši Kristu. Bůh sám se rozhodl se omezit, sestoupit k nám,
stát se jedním z nás a dát nám zakusit, jaká je Boží láska
hmatatelně, konkrétně, lidsky. Ve vánocích je úžasný paradox
Božího spolu-sestoupení (kon-descendence, syn-katabaze).
18 Narození Ježíšovo událo se
takto: Jeho matka Maria byla zasnoubena Josefovi, ale dříve, než
se sešli, shledalo se, že počala z Ducha svatého. 19 Její muž
Josef byl spravedlivý a nechtěl ji vystavit hanbě; proto se
rozhodl propustit ji potají. 20 Ale když pojal ten úmysl, hle,
anděl Páně se mu zjevil ve snu a řekl: "Josefe, syny
Davidův, neboj se přijmout Marii, svou manželku; neboť co v ní
bylo počato, je z Ducha svatého. 21 Porodí syna a dáš mu jméno
Ježíš; neboť on vysvobodí svůj lid z jeho hříchů." 22
To všechno se stalo, aby se splnilo, co řekl Hospodin ústy
proroka: 23 'Hle, panna počne a porodí syna a dají mu jméno
Immanuel', to jest přeloženo 'Bůh s námi'. 24 Když se Josef
probudil ze spánku, učinil, jak mu přikázal anděl Hospodinův, a
přijal svou manželku k sobě. 25 Ale nežili spolu, dokud
neporodila syna, a dal mu jméno Ježíš. (Matoušovo evangelium, 1.
kapitola)
1 Když se narodil Ježíš v Judském
Betlémě za dnů krále Heroda, hle, mudrci od východu se objevili
v Jeruzalémě a ptali se: 2 "Kde je ten právě narozený král
Židů? Viděli jsme na východě jeho hvězdu a přišli jsme se mu
poklonit." (Matouš 2)
Vánoce ukazují na zázrak v
dějinách. Bůh se stává člověkem, jeho jméno je Immanuel –
Bůh je blízko. Ježíš vyjadřuje to, co je Boží láska. Bůh je
blízko nám. Není daleko na obláčku, ale je v našem životě
přítomný. Bez vánoc bychom neměli tak dobrou příležitost
konkrétní den oslavit příchod Pána Ježíše a připomenout si
tento Boží dar a zázrak.
- Vánoce ukazují na pravdivost Boha, který plní sliby, které dává
Ježíšovo narození ukazuje zřetelně
na naplnění mnoha starozákonních proroctví.
Např. 1 Lid, který chodí v
temnotách, uvidí velké světlo; nad těmi, kdo sídlí v zemi šeré
smrti, zazáří světlo. 5 Neboť se nám narodí dítě, bude nám
dán syn, na jehož rameni spočine vláda a bude mu dáno jméno:
"Divuplný rádce, Božský bohatýr, Otec věčnosti, Vládce
pokoje." 6 Jeho vladařství se rozšíří a pokoj bez konce
spočine na trůně Davidově a na jeho království. Upevní a
podepře je právem a spravedlností od toho času až navěky.
Horlivost Hospodina zástupů to učiní. (Prorok Izajáš, 9.
kapitola, 8. století před Kristem)...
Prorok Izajáš předpovídá narození
dítěte, které nebude obyčejným dítětem, ale bude králem,
samotným Bůhem, vládcem pokoje. Bůh tím naplní v dějinách
dávná zaslíbení o tom, že přivede světlo do tohoto temného
světa. Naplní zaslíbení o ukončení nepřátelství mezi zlem a
lidmi, které Bůh dal již krátce po pádu člověka.
15 Mezi tebe a ženu položím
nepřátelství, i mezi símě tvé a símě její. Ono ti rozdrtí
hlavu a ty jemu rozdrtíš patu." (Genesis 3,15)
- Vánoce vyjadřují velmi zřetelně odlišnost křesťanství od ostatních náboženství
V Islámu Bůh
zjevuje svou vůli skrze proroky. Jedním z proroků je Ježíš
(Isa). Bůh jedná neosobně, ukazuje svou vůli a očekává od nás,
že ji budeme naplňovat. Kdo se podrobí, podřídí (muslim), ten
bude s Bohem na věčnost, kdo ne, bude odsouzen. Záleží na našich
dobrých skutcích, které mají převážit ty zlé, které činíme.
V žádném případě ale Bůh nesestupuje do tohoto světa a nemůže
se stát člověkem. Bůh zůstává naprosto transcendentní
(vše-přesahující). Podle židovství je Bůh vládce, stvořitel,
mesijáš, ale v žádném případě se nestane člověkem. Ježíš
nebyl žádným mesijášem, ale lživým prorokem, kterého správně
za své rouhání v 1. století zabili. V buddhismu žádný osobní
Bůh není. V hinduismu je Ježíš jedním z mnoha avatárů, ale
rozhodně není jediný Bůh nebo není důležitější než
ostatní. V křesťanství je Ježíš jedinečným Božím Synem,
podstatou sám Bůh, který se stal jedním z lidí, narodil se a
ukázal, že nám rozumí, že chápe, v jaké jsme situaci a rozumí
bolestem tohoto světa. V narození se Ježíše se ukazuje úžasná
Boží cesta spásy, kterou se pro Boží slávu a pro naši záchranu
a radost Bůh rozhodl podstoupit. Takový příběh je naprosto
jedinečný. Je vyjádřením tajemství, rozum přesahujícího
Božího záměru a dějinného paradoxu, kdy se Bůh stává
člověkem, jedním z nás, aniž by zhřešil, jako my hřešíme.
Bez vánoc bychom nemohli tak dobře srovnat tyto rozdíly.
- Vánoce slouží jako úžasná příležitost k rozhovoru nad Biblí o Kristu
Mnoho lidí identifikuje vánoce s
vánočními trhy, depresemi, které přináší nebo pohodou v
rodinném kruhu. Je též mnoho lidí samo a touží s někým být.
Též mnoho lidí se stává sdílnějšími a více naslouchá.
Vánoční mše jsou plné lidí, kteří do kostela jindy nepřijdou.
A mnoho jinak ateistických lidí slaví svátek, o kterém nevědí
skoro nic než fráze a ty často nedávají smysl. Mnohokrát se
dostanu během vánoční doby do rozhovoru s lidmi o smyslu vánoc.
Mám mnoho příležitostí vydávat svědectví o radosti, kterou
jako křesťané prožíváme v době, kdy si připomínáme narození
Spasitele. Při zpívání koled můžeme druhým dechem dovysvětlit
duchovní obsah písní, které lidem krom krásné idyly mohou
přinést věčnou radost, o kterou je již nikdo nebude moci
připravit a lásku od Boha k člověku. Je to příležitost otevřít
Bibli a vysvětlit smysl tohoto svátku svým blízkým přátelům,
rodičům či komukoliv, kdo naslouchá a hledá.
- Vánoce jsou příležitostí k prohloubení tradic, které se s Vánoci pojí
Kapr, svíčky, stromeček, dárky...
to jsou tradice a symboly, které jsou nasáklé nejen sekulární
kulturou, ale též duchovním významem. Lutherův strom Života,
Ježíš praví: Já jsem ta cesta, pravda a život. Když dáváme
na vrchol stromu hvězdu, můžeme si vzpomenout na severku a na
nejzažší sever, kde sídlí sám Hospodin. A když rozsvěcíme
svíčky, vzpomeneme si na proroctví z Izajáše o světlu, které
přichází do temnot. Kapr nám připomene příběhy prvních
učedníků, kteří se stali pro Ježíše z obyčejných rybářů
ryb, rybáři lidí, odvážnými učedníky, kteří nesměle
hlásali evangelium království skrze mocné činy i slova o naději
a lásce. Jen stačí mít odvahu a přemýšlet nad mosty, které
můžeme mezi tradicí, kulturou a naší křesťanskou vírou a
evangeliem vytvořit.
Tradice znamená předávat, co
předáváš ty? Předáváš ztěžování si na současný
bezútěšný politický stav věcí a upadající morálku nebo se
raduješ z příchodu Spasitele a vtahuješ druhé do radosti, kterou
máme?
- Vánoce jsou příležitostí k dávání a potěšování nejen blízkých, rodiny, ale i lidí, kteří jsou sami a mají deprese
Dávání dárků odkazuje k největšímu
daru, který byl kdy dán – láska Boží, Ježíš Kristus,
Spasitel světa byl dán světu. Kdy se někdo nekonečný, s
nekonečnou mocí a majestátem rozhodl omezit a sestoupit do našeho
času a prostoru? Jak zpívá koleda: „neb Bůh věčný nekonečný,
narodil se z Panny“, jejíž skvělý text je velmi krásným
shrnutím příběhu z Matoušova a Lukášova evangelia. (4 Také
Josef se vydal z Galileje, města Nazareta, do Judska, do města
Davidova, které se nazývá Betlém, poněvadž byl z domu a rodu
Davidova, 5 aby se dal zapsat s Marií, která mu byla zasnoubena a
čekala dítě. 6 Když tam byli, naplnily se dny a přišla její
hodina. 7 I porodila svého prvorozeného syna, zavinula jej do
plenek a položila do jeslí, protože se pro ně nenašlo místo pod
střechou. Lukášovo evangelium, 2. kapitola a další texty z
Nového zákona). Takže vánoce nám dávají dobrý důvod radovat
se a přinášet naději těm, kdo jsou sami a jsou zkleslí. Můžeme
je povzbudit, dát jim dárek, něco co potěší a nezůstat u
materiálních dárků, ale též jim dát něco daleko cennějšího
– ukázat směrem ke Kristu, který přichází a je zdrojem naší
radosti v neradostné době a světlem v temné a pochmurné době.
Jak krásné je slavit vánoce v rodinném kruhu a číst si
evangelium a rozjímat nad poselstvím, které se k němu váže!
- Vánoce jsou pro mě časem radosti, pokoje a odpočinku
A nakonec tak jako i mnoho sekulárních
lidí vnímá vánoce jako čas pohodu, radosti a odpočinku, my jako
křesťané můžeme vnímat vánoce nejen jako další státní
svátek nebo příležitost vydechnout, ale zároveň rozjímat a
radovat se z toho, co je obsahem vánoc. Můžeme zakusit skutečný
pokoj, který dává Ježíš, který je větší než dává tento
svět a spolu s odpočinutím i spočinout v lásce, kterou díky
Ježíši máme.
Tím jsem samozřejmě nevyčerpal
důvody, které k slavení vánoc mám, ale sedmička je v Bibli
číslo dokonalosti a také dlouhé články nikdo nemá rád.
Žádné komentáře:
Okomentovat