Kristus
přináší smíření lidí s Bohem
ÚVOD: Co Bůh udělal?
Otec nás vysvobodil
Otec nás vysvobodil
Milí
přátelé, i když žijeme ve velmi materiální době, která si
potrpí na hmotaření a rozplývá se ve vlastnictví a je posedlá
konzumem, zároveň platí, že lidé jsou duchovně velmi dychtiví
a touží po hlubším uspokojení, než věci, které tento svět
nabízí. Když uvážím, jak rychle nakupujeme nové věci jako
jsou mobily, auta, s jakou rychlostí spotřebováváme a vyhazujeme,
je mi z toho mnohokrát smutno. Zároveň jsou ale knihkupectví plná
duchovní literatury, která nabízí mnohé návody na úspěšný
život, jak zvládnout vztahy, pocity, práci a budoucnost. Tento
svět zkrátka nabízí instantní řešení. Co nám ale nabízí
naše křesťanská víra? Jako církev a křesťané jsme v této
situaci v ohrožení buď splynout se světem a přijmout jeho
řešení, která vlastně nejsou skutečnými řešeními a nebo se
od světa oddělit a přijmout jakýsi dualismus – oddělení
hmotného světa, který je posedlý konzumem a žít v jakési
duchovní izolaci toho dobrého božího světa. Ale jak asi tušíte,
k tomu nás Bible ani naše křesťanská víra vést nemá a ani
nevede.
V
posledních týdnech jsme přemýšleli nad desaterem, které nám
ukazuje na svobodu v Kristu. Všechna přikázání jsou pro nás
spíše ukázkou této svobody, ke které jsme vírou v Boha
povoláni. Ale tato víra předpokládá osobní vztah s Bohem skrze
Pána Ježíše Krista. Proto se těchto několik týdnů zaměříme
na jádro křesťanské zvěsti, na samotné učení o Kristu. K tomu
nás věřím velmi dobře povede list Koloským, který je svým
obsahem a důrazy velmi jedinečný. Podobně jako list Židům nám
ukazuje vyvýšenost Krista, ukazuje nám majestát a nadřazenost
Krista nade vším. V 60. letech 1. století, kdy dopis byl nejspíše
napsán apoštolem Pavlem hrozilo církvi nebezpečí přijetí
jiného poselství než křesťanského evangelia. Křesťané v
Kolosách, což bylo menší město ve Frýgii, v Malé Asii na cestě
z Efezu do vnitrozemí, se začali zabývat spekulacemi a nebyli
daleko přijmout učení zvané gnosticismus. Toto učení stavělo
hmotu a ducha proti sobě. Hmota je zlá a duch je dobrý. Svět, ve
kterém žijeme je materiální a tudíž s Bohem, který je duchovní
a dobrý, nemá nic společného. Proto se podle gnoze musíme
odpoutat od tohoto světa a pomocí duchovních spekulací se
propracovat až k vyššímu božskému principu. Základní problém
ale spočívá v samotné podstatě evangelia. Bůh stvořil tento
svět jako dobrý a byl velmi spokojen s tím, jak jej vytvořil.
Vytvořil jej hmotný a člověka také stvořil jako hmotného,
fyzického. Když pak člověk zhřešil proti Bohu a rozhodl se
následovat vlastní touhu a chtěl se postavit na místo Boží, Bůh
připravoval plán na záchranu člověka. V době, kdy člověk žije
ve vzpouře proti Bohu, je doslova jeho nepřítelem a ničí Boží
dokonalý plán, ničí sám sebe, druhé i stvoření, Bůh nechce
nic jiného, než člověka obnovit do původního stavu před pádem.
Bůh Otec chtěl své stvořené bytosti znovu se sebou spojit a
zachránit je z otroctví jejich hříchu. Proto posílá vlastního
Syna, který je samotným Bohem, Božím Synem do tohoto hmotného
světa. Nečiní to ale nějak odděleně od hmoty, nějak duchovně,
neviditelně. Bůh, který je sám neviditelný, posílá svého
nestvořeného Syna ve fyzické podobě jako člověka do světa, aby
nás se sebou smířil. Dělá to tak, že tento člověk Ježíš,
který nikdy nepřestal být podstatou Bohem, za nás a místo nás
umírá na kříži a tím usmrcuje nepřátelství mezi námi a
Bohem. O tom bude dnešní kázání. Budeme přemýšlet nad
významem smíření. Toto kázání rozdělím do třech částí –
od 13. verše 1. kapitoly Koloským nás povolává Otec ze tmy do
světla, od 15. verše Bůh dokonale vyjadřuje svou lásku ve
stvořeném světe v Kristu a od 18. verše vidíme důsledek této
lásky, spásu člověka a smíření s Bohem. Tedy Otcovo povolání,
stvoření a spasení v Kristu.
Otec nás vysvobodil...
1.
Otec nás povolal ze tmy do světla
13
On (Otec) nás vysvobodil z moci tmy
13.
verš začíná důležitou informací: Byl to Bůh Otec, který nás
vysvobodil. Další verše mluví takřka výlučně o Kristu, ale
základním předpokladem je Boží láska a Otcovo rozhodnutí
nenechat svět a člověka v zoufalém stavu, do kterého se sám
dostal.
2.
Otec nás přenesl do království Syna
a
přenesl do království svého milovaného Syna.
Pavel
nám říká, že nás Otec vysvobodil a přenesl do království
svého milovaného Syna. Tedy mezi Bohem Otcem a Synem je blízké
obecenství, vztah, které Bůh chce nabídnout i nám. Touží po
tom, abychom i my měli radost ze vztahu s Otcem, to ale nejde jinak
než skrze Ježíše, Otcova milovaného Syna. Bez Ježíše nemůžeme
být s Bohem Otcem. Všimněme si, že Pavel mluví o Synově
království. Už to by nás mělo varovat, že pokud jde o Ježíše,
nebavíme se tu o nikom jiném než o Bohu.
3.
V Kristu máme vykoupení a odpuštění
14
V něm máme vykoupení
a
odpuštění hříchů:
Pak
se dovídáme, že v Kristu máme vykoupení a odpuštění hříchů.
Tedy opět vidíme nezastupitelnost Ježíše a jeho kříže. To nám
objasňuje i 22. verš v 1. kapitole: „ve svém pozemském těle
Ježíš podstoupil smrt, aby vás před Boží tvář přivedl
svaté, neposkvrněné a bez úhony...“. Tedy v Ježíšově kříži,
jeho smrti máme znovu-spojení s Bohem, záchranu a odpuštění
hříchů.
Nyní
se dostáváme k jádru našeho dnešního textu, k samotnému
chvalozpěvu Kristu, od v. 15 do v. 20. Tento chvalozpěv, chválu,
si rozdělíme do dvou částí, stvoření a spasení.
Chvalozpěv Kristu
1. Stvoření (15-18a) – v
Kristu je dokonale vyjádřen Bůh a jeho láska ve stvořeném světě
A.
Kristus je obraz Boha
15
On je
obraz Boha
neviditelného,
prvorozený
všeho stvoření,
15. verš. bývá často nepochopen a někdy jej zneužívají jehovisté nebo jiní lidé k důkazu, že Kristus není Bůh, ale jen stvořená bytost. Když se ale podíváme na původní jazyk, zjistíme, že slovo prvorozený v řečtině vyjadřuje nadřazenost nad stvořením, nevyjadřuje stvořenost v čase, ale vlastně skutečnost, že je Kristus věčný a že všechno je podřízeno Kristově vládě. Když Pavel píše že je Kristus obrazem Boha neviditelného, zdůrazňuje, jaký je to úžasný zázrak, že se Bůh snížil na naší úroveň a ukázal se nám ve fyzické podobě jako Ježíš, abychom jej mohli osobně poznat, ale zároveň říká, že Ježíš nepřestal nikdy, ani jako člověk, být plně Bohem. Stejné slovo prvorozený je použité i v 18. verši, „on je počátek, prvorozený z mrtvých“, ale k tomu se ještě dostaneme za chvíli. I v tomto verši vidíme úplně jiný výklad než že by byl „stvořený jako první“, místo toho nám chvalozpěv říká, že „Kristus je počátek“. Ne že je první v čase, ale že je samotný počátek. Četli jsme úvod do Janova evangelia, tzv. Prolog k Janovi, kde je stejná myšlenka. „Na počátku bylo slovo, to slovo bylo u Boha, to slovo byl Bůh.“ Ježíš Kristus, Boží Syn je tímto slovem a je od počátku s Bohem. Tedy Ježíš je samotným Bohem. Tyto texty se věřím dobře vzájemně podporují a ukazují nám, že Kristus rozhodně není stvořený, ale že je samotným Bohem, který byl u stvoření.
V Kristu je vše stvořeno
16
neboť v něm bylo
stvořeno
všechno na nebi i na zemi -
svět
viditelný i neviditelný;
jak
nebeské trůny, tak i panstva, vlády a mocnosti -
a
všechno je stvořeno skrze něho a pro něho.
Pavel
v argumentu pokračuje ve v16, kde nám dovysvětluje, jak to myslel.
Ježíš nebyl stvořený, ale naopak, všechno ostatní je v něm a
pro něho stvořeno. Pokud bychom chtěli v tvrzení, že „on je
stvoření, ze kterého bylo stvořeno další“ pokračovat, byli
bychom udiveni, jak daleko Bůh zašel – vždyť jak viditelný,
tak i neviditelný svět byl v Kristu stvořen. Dost vysoká laťka
na anděla či bytost, která je samotná stvořením. Zkrátka
mnohem přirozenější výklad je, že Ježíš Kristus Boží Syn -
spolu s Bohem Otcem společně tvoří vše. Ano, Bůh Otec má roli
Stvořitele, ale Bůh Syn je prostředníkem stvoření. Není pouhou
stvořenou bytostí, ale je ve stvoření aktivní. A důležité je,
že je Ježíšovi vše podřízeno, protože pro Něho bylo všechno
stvořeno.
Kristus je první
17
On
předchází
všechno,
všechno
v něm spočívá,
Za
další, aby se Pavel ještě jednou ujistil, že nám to dojde,
napíše 17. verš. „Ježíš všechno předchází, všechno v něm
spočívá“. Tím znovu nechce říct, že je časově prvním
stvořením, ale že je na počátku u Boha, že je samotným
počátkem a je věčným, jak by jinak všechno mohlo v Kristu
spočívat. I prostá úvaha o povaze světa, ve kterém existujeme
by nás k tomuto závěru dovedla. Vždyť vědci tvrdí, že se
vesmír rozpíná. Pokud věříme, že Bible je Boží slovo a je
pravdivá, jak by se mohl vesmír rozpínat v Kristu, kdyby byl
stvořenou bytostí? Nekonečné tvoří jen konečné, ne samo sebe.
To nedává smysl. Zkrátka je dost jasné, že Kristus je věčný
Bůh, který je se svým Otcem na počátku, není stvořený, ale
říkáme raději, že je zplozený, tedy je jedné podstaty s Bohem.
Možná
si teď říkáte, proč si tohle vůbec povídáme? Na co to všechno
je?
Pro
mě z tohoto přemýšlení a Pavlových myšlenek vyplývá
neskutečný úžas. Proč? Jak úžasná to musí být láska, která
se z takového majestátu, jako je nekonečnost, věčnost,
nesmrtelnost, atd. sníží na něco tak konečného, jako je člověk?
Jak musí být ten zázrak velký a milost obrovská, že Bůh pošle
vlastního Syna (nejen jako kdyby fyzický otec poslal svého
fyzického syna) do fyzického světa plného bolestí a hříchu?
Jak moc se musel Pán Ježíš pro nás obětovat, aby nás smířil
s Bohem?
Když
promýšlíme, jak je Kristus Bohem, dojde nám, jak je úžasné, že
se pro nás stal člověkem. Zkrátka čím je větší rozdíl mezi
Bohem a člověkem, tím pociťuji větší vděčnost za Boží
lásku ke mně a radost z Boha. Tedy co z toho vyplývá pro nás? Je
to vděčnost a zajisté úžas nad Boží láskou k nám a také
bázeň, když si uvědomíme, co všechno pro nás Bůh udělal. A k
tomu se dostáváme od 18. verše. To je druhá část našeho
chvalozpěvu o Kristu:
2.
Spasení (18b-20)
Skrze
Krista je spasen celý svět
Kristus je hlava
18
on
jest hlavou
těla - totiž církve.
Tento
Kristus, který je plně Bohem, nestvořeným a majestátným,
prostředníkem mezi Bohem Otcem a Jeho stvořením. Ten Kristus, pro
kterého všechno Jeho Otec stvořil, je zároveň hlavou církve.
Tedy úžasná zpráva pro nás je, že Kristus, samotný Bůh je
naší hlavou. To znamená, že jsme jemu samotnému podřízeni. On
vládne své církvi. Tady začíná neuvěřitelná věc, totiž
někdo tak úžasný a veliký a mocný se zabývá někým tak
obyčejným, malinkatým a slabým, jako jsem já a ty. A On má
zájem o nás jako celek, jako svou církev. Tedy mohli bychom říct,
že úžasné je, že Kristus má zájem i o naše malé společenství
na Skalce, nejsme mu jedno, ale má o nás velký zájem. Chce nás
zachránit a obdarovat. Chce mít s námi osobní vztah a vést nás.
Kristus je počátek
On
je počátek,
prvorozený
z mrtvých -
V
druhé polovině 18. verše se vracíme k slovu prvorozený.
Tentokrát to ale říká něco dalšího. Nejen že Kristus není
stvořený v čase a je tudíž věčný, je počátkem, je také
prvorozený z mrtvých. To znamená, že Kristus porazil smrt na
kříži, třetího dne slavně z mrtvých vstal, Bůh Ho vzkřísil.
V tom pro nás spočívá úžasné zaslíbení. Když On byl prvním,
kdo vstal z mrtvých (a už neumřel), každý, kdo v něho věří,
získává stejný dar. Když v Krista věříš, také vstaneš z
mrtvých a budeš s Bohem na věčnost.
takže
je to on,
jenž má prvenství
ve všem.
Na
tomto místě Pavel dokončuje argument a říká nám, že toto vše
je tedy Kristus, je zkrátka jednička, je první. Není nikdo před
ním. Má ve všem prvenství. Nikdo se nemůže dostat před něj. A
protože na prvním místě je vždy Bůh, je zřejmé, že sám
Kristus aspiruje na prvenství, jež náleží pouze Bohu. Proto byl
zabit Židy a proto je mnohými nenáviděn. Pokud ale věříme, že
Kristus je plně Bohem, tak s tím není žádný problém.
19
Plnost
sama se rozhodla v něm
přebývat,
Když
pokračujeme v 19. verši, který je lépe číst jinak než v
ekumenickém překladu, protože je trochu zavádějící. EP používá
metaforu: plnost sama se rozhodla v Kristu přebývat. Ale plnost
není osoba a pro nic se tudíž nemůže rozhodovat. Tím nám
chtějí překladatelé naznačit poetickým jazykem, že je to sám
Bůh Otec, který se rozhodl, že v Kristu sám bude přebývat plně.
ČSP říká doslovně „Neboť se Otci zalíbilo,
aby v Něm přebývala veškerá plnost...“, podobně i JB a KP.
Tedy Byl to Boží záměr, Boží rozhodnutí být plně vyjádřen
v Kristu.
A
teď se dostáváme k nejdůležitější části, ke smíření ve
20. verši. Na místě je tedy otázka: proč to tedy všechno Bůh
dělá? Co tím Bůh sleduje?
V Kristu je všechno smířeno s Bohem
20
aby skrze něho a v něm
bylo
smířeno všechno, co jest,
jak
na zemi, tak v nebesích -
protože
smíření přinesla jeho oběť
na kříži.
A
tady se dostáváme k jádru evangelia. Je to Boží plán a záměr,
aby skrze Krista bylo všechno smířeno. Jak svět, tak my jako
lidé. Jak se to děje?
Děje
se to skrze dílo Božího Syna, Ježíše Krista na kříži.
Kristus za nás zemřel, spravedlivý za nespravedlivé, aby nás
lidi přivedl k Bohu (1.Pt 3,18). Byl usmrcen v těle, ale obživen
Duchem. Tedy Bůh skrze Krista přivádí nás zpět k Bohu. Tím nám
ukazuje svou úžasnou lásku a dává nám svou milost a druhou
šanci, když jsme tu první projeli. My, Boží nepřátelé, kteří
jsme se jako nepřátelé Boží již narodili a každým naším
hříchem sobectví, lhostejnosti, závistí, leností, pýchou,
nečistotou, vším, co bychom měli dělat a neděláme i vším, co
bychom neměli dělat a děláme, vším tím potvrzujeme, že jsme
Božími nepřáteli. A co udělá Bůh? Učiní všechno pro to, aby
to změnil a přivedl nás k sobě. Jak úžasná je Boží dobrota a
jak je Bůh nádherný!
A
co z toho pro nás osobně vyplývá?
Dobře
to vyjadřuje ČSP a JB, které říkají:
„aby
skrze Krista smířil všechno se sebou a způsobil pokoj skrze krev
jeho kříže“, JB říká, aby „nastolil pokoj“. Tedy Bůh
způsobil pokoj. Tedy Bůh učinil to, co je z našeho pohledu
nemožné. Kdo věří v Krista, již není Božím nepřítelem, ale
stává se Božím přítelem, dokonce jeho adoptovaným synem. A to
jen díky Kristu.
Co
z toho tedy vyplývá pro mě?
Úžas nad Boží velikostí a Jeho plánem spasení
Osobně
cítím úžas nad Boží velkostí a Jeho plánem na moje spasení.
Zkrátka to mění můj pohled na tento den. Místo do sebe zahledění
si připadám maličký a nepatrný, ale zároveň když mám pocit
zbytečnosti, žasnu nad tím, jak pro mě maličkého mohl Bůh něco
takového udělat. To mi dává identitu Božího dítěte a smysl
života. I když jsou okolnosti proti mně a prožívám jinak sucho
či depresi či jiné nepříjemné věci v životě, tato skutečnost
mě vytrhuje z mé letargie.
Vděčnost ze spasení a radost ze smíření
Když
domýšlím, co pro mě Kristus udělal, pociťuji v srdci vděčnost
místo nevděčnosti. Osobně se divím, proč lidi s takovou
potěchou čtou blesk nebo se nechávají tak rozlítit současnou
politickou situací. Také si uvědomuji skandály a vede mě to k
nelibosti, hněvu, pocitu zmaru a beznaděje. Ale když se podívám
na moje spasení v Kristu a smíření, které mi Kristus daroval na
kříži, hned se mi zdají problémy v politice maličké a problémy
v životě zvladatelnější.
Touha smířit se s nepřáteli a povolání přinášet pokoj mezi
lidmi
A
za třetí, a to je moje touha, která vyplývá nejvíce z tohoto
textu a evangelia... Protože Kristus mě usmířil s Bohem, měl
bych i já být mírotvorcem a ne míroborcem. Ve světle desatera a
směrovek ke svobodě dokonce řeknu: jsem smiřovatelem a ne
znesvářovatelem. Jsem tím, kdo působí pokoj a ne tím, kdo pokoj
rozbíjí. Chci a hluboce v srdci toužím alespoň velmi nedokonale
činit to, co pro mě učinil Kristus: Smířit se s nepřáteli a
přinášet pokoj lidem, jak jen to jde. A k tomu bych nás chtěl
dnes nejvíce vybídnout a povzbudit. Když vidím, jak moc toho pro
nás Kristus učinil, cítím se zavázán nemlčet, ale mluvit,
nebýt cynikem, ale
křesťanem, nebýt lhostejným, ale mírotvorcem. Ne se zbraní a
násilím v ruce, ne politickým, ale duchovním nositelem míru mezi
lidmi. Amen.
Modleme
se v srdci o odvahu působit pokoj mezi lidmi a prosme Pána Boha o
plnější pochopení evangelia, abychom prožívali větší radost
z Boha a měli větší lásku k našim bližním a pokud je máme, i
k nepřátelům, tak jednal totiž náš Pán. Modleme se.
Žádné komentáře:
Okomentovat